Kans op Angst / Paniekaanvallen door Wiet?

Waar moet je op te letten!

Als we het hebben over welke wiet je beter kan vermijden als je gevoelig bent voor angst-/paniekaanvallen, vermijd dan een sterke wiet met een hoog THC gehalte, vaak “een Sativa”.
Wanneer Haze in een naam voor komt dan heb je meestal te maken met een Sativa.

Ben je gevoelig voor angst, druk of prikkels en je wilt toch blowen dan kan je het beste kiezen voor een lichte wiet met laag THC gehalte en met een hoog CBD gehalte dan kom je op een Indica soort uit.

Wiet en hash bevatten meerdere stoffen, de 2 bekendste zijn THC en CBD.

Deze beïnvloeden je lichaam en dan vooral:

  • Humeur
  • Honger
  • Geheugen
  • Pijn

De High

De moleculen van THC zijn bijna het zelfde als die van CBD.
THC wijkt op 1 punt af van CBD, zo zorgt THC voor de high en CBD onder andere voor de ontspanning.

CBD geeft je dus het zelfde gevoel maar dan zonder het stoned zijn.

Je kan in de loop der tijd wennen aan het gevoel van THC in de wiet, waardoor je hier minder last van hebt. Ook kan je er een tolerantie voor opbouwen.

Symtomen en klachten

Ben je er niet aan gewend en heb je toch een joint gerookt met een hoog THC gehalte dan kan je lasten ervaren zoals:

  • Kortademigheid
  • Hyperventilatie
  • Hartkloppingen
  • Transpireren
  • Duizeligheid
  • Flauwvallen

Wat gebeurt er en wat kan je doen?

Wat er gebeurd is dat je suikerspiegel omlaag gaat waardoor je veel van deze symptomen krijgt, hierdoor is het goed om gelijk iets zoets te eten of te drinken, hierdoor zul je je al een stuk beter voelen.

Verder is het verstandig naar een plek te gaan met weinig prikkels en een vertrouwd persoon. Houd je focus op die persoon of iets anders (boek, telefoon, etc.) en wacht rustig tot het is uitgewerkt. Met ongeveer 2 uur zullen de meeste symptomen sterk afnemen, dit is afhankelijk van de hoeveelheid en jouw tolerantie.

Komen paniekaanvallen regelmatig voor? Dan raad ik je aan om even langs je huisarts te gaan. De oorzaak kan dan een diepere reden hebben.